Documentbeheersing, system engineering – en af en toe lekkende kranen en vuilnisbakken

Het werk van Robert Bosma speelt zich grotendeels af in het kantoor van Isala Delta aan het Engelenbergplantsoen. Maar een paar modderige werkschoenen in de hoek van dat kantoor verraden dat hij ook regelmatig een kijkje neemt in het werkgebied van het Reevediep. “Ja, ik werk veel binnen. Maar de enige manier om een goed beeld van het werk te krijgen is om buiten te gaan kijken. ’t Is fijn om te weten waar we staan.”

De veertigjarige Haarlemmer werd in oktober betrokken bij het Kamper bouwproject, aanvankelijk als realisatiemanager maar sinds een paar maanden ook als procesmanager. Voor een buitenstaander misschien niet hele tastbare begrippen, maar Bosma geniet van de ‘twee petten’ die hij binnen Isala Delta op heeft. “Als realisatiemanager zorg je ervoor dat de disciplines civiel en grondwerk met elkaar in gesprek blijven. Als procesmanager heb je te maken met integrale processen, zoals documentbeheersing, planning, kwaliteitsborging en veiligheid. En ik ben ook het aanspreekpunt voor de gemeente als verhuurder van dit gebouw als er bijvoorbeeld een kraan stuk is.”

Zijn ervaring deed hij hiervoor onder andere op bij de bouw van diverse parkeergarages, waarvan de laatste wel een bijzondere; een parkeergarage bij Katwijk die moest worden aangelegd in een duingebied. Bosma ziet wel de overeenkomsten met de bouwwerkzaamheden in de natuur rondom het Reevediep. “De projectmatige aanpak is hetzelfde, het ging in Katwijk om het aanleggen van een levensvatbaar duin terwijl het hier in Kampen gaat om de bescherming van de bestaande natuur. Maar uiteindelijk ligt het wel dichtbij elkaar.” En natuurlijk is de schaal van het project anders, wat voor Bosma ook de uitdaging was om er vanuit het westen van het land richting Kampen te komen. “Ik kende het project wel globaal, maar dacht altijd; jammer dat het een beetje ver weg is.” Dat bleek uiteindelijk wel mee te vallen; in één uur en tien minuten weet hij ’s ochtends vanuit Haarlem zijn Kamper werkplek te bereiken, ’s middags is die route vaak wat langer door de files. Die route zal hij vermoedelijk nog wel even af moeten leggen, want voorlopig is het werk nog niet klaar. “We hebben nog een paar mijlpalen staan”, wijst hij op de kaart in zijn kantoor. “Hier nog een woonterp in het Zalkerbosch, hier nog een mijlpaal voor de brug over de Nieuwendijk, de zetting van de dijken… we hebben al aan de gemeente gevraagd of we tot eind 2018 dit pand kunnen blijven huren. Misschien wel tot eind 2020.”

Of hij er dan nog bij zal zijn als realisatie- en procesmanager is nog maar de vraag. “Ik denk dat medio 2018 mijn werk er hier op zit, dan wachten weer andere uitdagingen.” Tot die tijd maakt hij graag de 110-kilometer lange ritten tussen Kampen en Haarlem voor zijn dagelijkse werkzaamheden. “Het is het waard, het is een leuke functie. Ik zal je vertellen; ik heb vanochtend zelfs de vuilnis buiten gezet, dat doet normaal gesproken iemand anders maar die was op vakantie. Maar juist dat soort dingen, die combinatie maakt het zo leuk."