Het hectische leven van brugwachter Klaas Klos

Het is best wel hectisch, in het brugwachtershuisje van Klaas Klos (60) bovenop de Kamper stadsbrug. ,,Jullie zijn daar aan het werk of zoiets?’’, vraagt een passerende schipper via de marifoon aan Klos. Dat klopt wel: voor de stadsbrug wordt gewerkt aan de aanvaarbeveiliging, even verderop wordt de IJsselkogge gelicht en dan varen er ook nog eens de duwbakken heen en weer die het baggerslip vanuit de IJssel afvoeren. Twintig, dertig brugopeningen per dag was altijd het gemiddelde. Maar de laatste tijd zijn er dat wel eens vijftig per dag.

Brugwachter Klos kan bogen op meer dan dertig jaar ervaring: als zoon van een schippersechtpaar leek hij te zijn geboren voor het leven op het water in plaats van de vaste wel. Ruim dertig jaar geleden stichtte hij een gezin, en solliciteerde bij de gemeente naar een functie als brugwachter. ,Terwijl er eigenlijk geen vacature was, maar ik hoorde dat er iemand mee ging stoppen. Vier maanden niks gehoord op mijn brief, daarna kreeg ik een gesprek en werd ik aangenomen’. Anno 2015 is hij nog de enige brugwachter in fulltime dienstverband, zijn collega werkt parttime en de overige brugwachters zijn uitzendkrachten. Van maandagochtend tot en met vrijdagavond is de stadsbrug 24 uur per dag bemand, in het weekend alleen overdag.

In de zomermaanden zitten er regelmatig twee brugwachters tegelijk in het huisje, omdat dan ook de Mandjeswaardbrug hier vandaan op afstand wordt bediend. Maar in deze wintermaanden zit Klos hier alleen, hoewel dat ook een relatief begrip is: regelmatig melden zich aan de deur medewerkers van het bouwbedrijf dat bezig is met de aanvaarbeveiliging, en via de marifoon vragen voorbijvarende schippers regelmatig naar de doorvaarhoogtes en eventuele brugopeningen. ’s Nachts werken is voor Klos ook geen probleem. ,Ik kan heel goed alleen zijn hier’. Komt misschien ook wel omdat hij zijn zegje heeft mogen doen over de inrichting van het brugwachtershuisje: toen de eerste plannen ontstonden voor deze nieuwe brug (opgeleverd in 1999) was het Klos die een paar hele praktische veranderingen voorstelde in het oorspronkelijke ontwerp. ,Een zwart plafond bijvoorbeeld', wijst hij naar boven. ,,Dat is veel rustgevender en beter voor de spiegelingen in de avonduren’. En de noodknop waarmee de brugbediening bij calamiteiten kan worden stopgezet. ,Die zat eerst helemaal vooraan, waar je ‘m maar al te makkelijk per ongeluk kunt indrukken. Op mijn verzoek is ‘ie verder naar achteren gezet’.

Twee keer per uur is er een spertijd van tien minuten, rondom het vertrek van de Kamper boemel zodat gehaaste reizigers hun trein niet hoeven te missen. Daar buiten om is het dus vol aan de bak voor Klaas Klos, die adequaat reageert op de oproepen van de schippers en hier en daar een waarschuwing uitdeelt voor een te snel passerend schip. ,Je bent er niet alleen voor het scheepvaartverkeer, ook voor de mensen aan de wal. Je moet er niet aan denken dat er iets voorvalt met een schip met een gevaarlijke lading.’ Dat het nu even hectisch is: brugwachter Klos maalt er niet om. ,Zo vliegt de dag voorbij.'